Linguistic Variations in Portuguese Language Teaching
An Analysis of the Contemporary Portuguese Collection Dialogue, Reflection and Use, High School
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i65.3710Keywords:
Linguistic variations, Portuguese language, High school, TextbookAbstract
In this research, we analyze the presence of linguistic variations in the Portuguese contemporary collection: dialogue, reflection and use, high school, adopted by the Aura Sampaio Parente Muniz School, located in the city of Salgueiro-Pe. The theoretical contribution was based on studies by Irande (2003), Geraldi (1984), Cesário and Votre (2013), Matellota (2003), Labov (2003), Bagno (2008), Travaglia (1996), Tarallo (2000) Sousa (2017), among others. Methodologically, the research has a qualitative, documental approach. For the analysis of the corpus, carried out in volumes (I, II and III), high school, we considered the activities arising in each volume, the texts and definitions about the theme. The results obtained through the analyzes point to a disparity between the volumes. Volume I presents a discussion based on contextualized concepts and activities, while volumes II and III do not address the subject in any section of each volume. In this sense, the textbook is the main instrument that teachers use in their daily school life, however, some required content, especially in the National Secondary Education Examination (ENEM) and entrance exams are not present in the three volumes.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo. Parábola Editorial, 2003.
BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia (org.); KLEIMAN, Angela B....[et al]. Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
CAMACHO, Roberto Gomes. Sociolingüística - Parte II. In: MUSSALIM, F. & BENTES, A. C. (ed.). Introdução à Lingüística. São Paulo: Cortez, 2001.
CEREJA William Roberto; DAMIEN, Christiane; VIANNA, Carolina Assis Dias. Português contemporâneo: diálogo, reflexão e uso, Vol. 1, 1 ed. São Paulo: Saraiva, 2016. Disponível em https://www.edocente.com.br - Acesso em 20 set. 2021.
CEREJA William Roberto; DAMIEN, Christiane; VIANNA, Carolina Assis Dias. Português contemporâneo: diálogo, reflexão e uso, Vol. 2, 1 ed. São Paulo: Saraiva, 2016. Disponível em https://www.edocente.com.br - Acesso em 20 set. 2021.
CEREJA William Roberto; DAMIEN, Christiane; VIANNA, Carolina Assis Dias. Português contemporâneo: diálogo, reflexão e uso, Vol. 3, 1 ed. São Paulo: Saraiva, 2016. Disponível em https://www.edocente.com.br - Acesso em 20 set. 2021.
CEZARIO, Maria Moura; VOTRE, Sebastião. Sociolinguística. In: Manual de Linguística. MARTELOTTA, M. E. (org.) São Paulo: Contexto, 2013.
GERALDI, José. Wanderley. Linguagem e Ensino: exercícios de militância e divulgação. São Paulo: Mercado de Letras, 1996.
LABOV, William. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MINAYO, Maria Cecília Souza de. (Org.). Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Vozes, 1995.
OLIVEIRA, Thiago Soares de. A Sociolinguística e a questão da variação: um panorama geral. R. Letras, Curitiba, v. 19, n. 25, p. 01-18, jan./jun. 2017. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rl>. Acesso em: XXX. DOI: https://doi.org/10.3895/rl.v19n25.3168
POSSENTI, Sírio. Sobre o Ensino de Português na Escola. In: GERALDI, J.W. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo, Feevale, 2013.
SOUSA, Maria do Socorro Cordeiro de. A Argumentação no Ensino de Português: da produção à análise de artigos de opinião sobre o “caso Francisca do Socorro” em Milagres/CE. 2017. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) -Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, 2017.
TARALLO, Fernando. A pesquisa Sociolinguística. São Paulo: Ática, 2000.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Érica dos Santos Vidal, Maria do Socorro Cordeiro de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.