Health Education as a Strategy to Fight Dengue: An Experience Report

Authors

  • Luan Cesar Correia Firmino Centro Universitário de Patos (UNIFIP)
  • Milena Nunes Alves de Sousa Sousa Centro Universitário de Patos (UNIFIP)

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i65.3707

Keywords:

health education, Primary health care, dengue, Health promotion

Abstract

This is a descriptive study, of the experience report type, on the experience of educational actions against Aedes aegypti of a Resident in Family and Community Medicine, carried out in the months of March and April 2022, in the environments of the unit basic health and school in the area. The intervention promoted health education actions on various aspects of the dengue issue, creating new spaces for conversations and interactions, which encouraged the population to multiply attitudes aimed at preventing the spread of the disease and enhancing its prevention. We concluded that it was possible, through this experience, to identify factors that interfere with the illness of the population of the territory, plan and execute health surveillance actions that contributed to the promotion and prevention of health in the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luan Cesar Correia Firmino, Centro Universitário de Patos (UNIFIP)

Médico residente do Programa de Residência de Medicina de Família e Comunidade, Centro Universitário de Patos (UNIFIP).

Milena Nunes Alves de Sousa Sousa, Centro Universitário de Patos (UNIFIP)

Doutora, Professora do Centro Universitário de Patos (UNIFIP).

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde. Brasília, 2013.

BRASIL. Portaria nº 204, de 17 de fevereiro de 2016.

CAICEDO-BORRERO, Diana María et al. Development and Performance of Dengue Diagnostic Clinical Algorithms in Colombia. The American journal of tropical medicine and hygiene, v. 102, n. 6, p. 1226, 2020. DOI: https://doi.org/10.4269/ajtmh.19-0722. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7253082/. Acesso em: 02 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.4269/ajtmh.19-0722

CANÇADO, Myrella Silveira Macedo et al. Percepções de representantes de um comitê contra a dengue nas ações de educação em saúde, Goiás, Brasil. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 48, p. 94-99, 2014. DOI:10.1590/S0080-623420140000800015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/NBDsdbg4SPz87hbch6XRbZh/abstract/?lang=en. Acesso em: 2 jan. 2023.

CENTRO NACIONAL DE EPIDEMIOLOGIA (BRAZIL). Doenças infecciosas e parasitárias: guia de bolso. Ministério da Saúde, Fundação Nacional de Saúde, Centro Nacional de Epidemiologia, 2005.

COLOMÉ, Juliana Silveira; OLIVEIRA, Dora Lúcia Leidens Corrêa de. Educação em saúde: por quem e para quem? A visão de estudantes de graduação em enfermagem. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 21, p. 177-184, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072012000100020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/RsRgJZtGkxswmFbGXsprZQq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 4 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072012000100020

CHAVES, Maurício de Oliveira; EVANGELISTA, Maria do Socorro Nantua; FERNANDES, Fernanda Monteiro de Castro. Educação em saúde sobre o Aedes aegypti: relato de experiência. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0487.Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/wKDpqZqJKRD9rX7wYDc6qMp/?lang=pt&format=html. Acesso em: 30 dez. 2022.

DA SILVA, Luiz Alberto Ruiz et al. O Arco de Maguerez como metodologia ativa na formação continuada em saúde. Educação, v. 8, n. 3, p. 41-54, 2020. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v8n3p41-54. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/5274. Acesso em: 04 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p41-54

DE LIMA, Isadora Carolina Calaça et al. Sexualidade na terceira idade e educação em saúde: um relato de experiência. Revista de Saúde Pública do Paraná, v. 3, n. 1, 2020. DOI: 10.32811/25954482-2020v3n1p137. Disponível em: http://revista.escoladesaude.pr.gov.br/index.php/rspp/article/view/340. Acesso em: 07 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.32811/25954482-2020v3n1p137

DIAS, Ítala Keane Rodrigues et al. Ações educativas de enfrentamento ao Aedes Aegypti: revisão integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, p. 231-242, 2022. DOI: 10.1590/1413-81232022271.33312020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/F3BmRZ5bBDSJLxYNpWjTwzp/abstract/?lang=ent. Acesso em: 04 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232022271.33312020

HARAPAN, Harapan et al. Dengue: a minireview. Viruses, v. 12, n. 8, p. 829, 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7472303/#__ffn_sectitle. Acesso em: 01 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/v12080829

MALECK, Marise et al. Educação antidengue:: Um relato de experiência. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 14, n. 26, p. 74-83, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/1807-0221.2017v14n26p74. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6176201. Acesso em: 7 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-0221.2017v14n26p74

MARQUES, Carla Adriana; SIQUEIRA, Marluce Mechelli de; PORTUGAL, Flávia Batista. Avaliação da não completude das notificações compulsórias de dengue registradas por município de pequeno porte no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, p. 891-900, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020253.16162018. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2020.v25n3/891-900/. Acesso em: 10 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020253.16162018

OLIVEIRA, Lucas Ferreira de et al. The contribution of academic nursing monitoring in clinical surgery on the student-monitor perspective. Res Soc Develop.[Internet], v. 9, n. 9, p. e489997374, 2020. DOI: DOI:https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7374. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7374. Acesso em: 20 jan. 2023.

DE OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Universidade Federal de Goiás. Catalão–GO, 2011.

PINTO, Eliana Goldman Santos Goldman et al. “DENGUE, AQUI O MOSQUITO NÃO VEM!”: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura, v. 10, n. 1, p. 80-89, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/7592. Acesso em: 23 jan. 2023.

RANGEL-S, Maria Ligia. Dengue: educação, comunicação e mobilização na perspectiva do controle-propostas inovadoras. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 12, p. 433-441, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/k5JQVgY8gTfDjyc5q4QQVcw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 7 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832008000200018

RAAFAT, Nader; BLACKSELL, Stuart D.; MAUDE, Richard J. A review of dengue diagnostics and implications for surveillance and control. Transactions of The Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene, v. 113, n. 11, p. 653-660, 2019. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6836713/. Acesso em: 02 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1093/trstmh/trz068

SANTOS, Rodrigo Silva et al. Equipes de aprendizagem ativa na educação em saúde: ensino-serviço-comunidade na prevenção da contaminação por Covid-19. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 25, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.210047. Disponível: https://www.scielo.br/j/icse/a/xGVfRWNHMD5mMMh8sL8Tmjb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.210047

SEABRA, Cícera Amanda Mota et al. Educação em saúde como estratégia para promoção da saúde dos idosos: Uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 22, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-22562019022.190022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbgg/a/xmDgQQxDN4gPRWgTQHysZXn/?lang=pt&format=html. Acesso em: 7 jan. 2023.

SELVARAJOO, Sivaneswari et al. Knowledge, attitude and practice on dengue prevention and dengue seroprevalence in a dengue hotspot in Malaysia: A cross-sectional study. Scientific reports, v. 10, n. 1, p. 1-13, 2020. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-020-66212-5. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s41598-020-66212-5. Acesso em: 04 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-020-66212-5

TABOSA, Hamilton Rodrigues; PINTO, Virgínia Bentes; LOUREIRO, José Mauro Matheus. Análise de regularidades metodológicas em pesquisas brasileiras sobre comportamentos de uso e usuários da informação. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, v. 30, n. 70, p. 249-267, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.10.011.Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0187358X16300557. Acesso em: 7 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.10.011

VASSIMON, Georgia. Escuta dos aprendizes por meio dos desenhos. Construção psicopedagógica, v. 21, n. 22, p. 132-140, 2013.http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542013000100009. Acesso em: 8 jan. 2023.

WILDER-SMITH, Annelies et al. Dengue. The Lancet (British Edition), v. 393, n. 10169, p. 350-363, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32560-1. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0140673618325601. Acesso em: 18 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32560-1

Published

2023-02-28

Issue

Section

Relato de Experiência