Português Anxiety and Depression in Psychology University Students during the Covid-19 Pandemic

Authors

  • Leidiane Carvalho de Aguiar Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Roberlandia Evangelista Lopes Universidade Estadual do Ceará (UECE)
  • Ana Mara Farias de Melo Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Ana Hirley Rodrigues Magalhães Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)
  • Francisco Thiago Paiva Monte Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i65.3673

Keywords:

mental health, covid-19, anxiety, depression, Psychology students

Abstract

The article analyzes the levels of depression and anxiety of Psychology students during the COVID-19 pandemic. Cross-sectional, exploratory, and descriptive study that evaluated a population of 530 students in the municipality of Sobral-CE. Data were collected between February and March 2021. The first was a questionnaire that assessed the sociodemographic profile of the population. To assess levels of anxiety and depression, the Generalized Anxiety Disorder Questionnaire (GAD-7) and Patient Health Questionnaire (PHQ-9) were used. The prevalence of university students with anxiety symptoms was 38%, while 39% had symptoms of depression. Factors such as nervousness, anxiety, irritation, discouragement, discouragement, and lack of hope were predominant behaviors when evaluating the instruments. A significant increase in anxiety, depression and stress can be seen in the university public during the pandemic period. This study demonstrates the ascendance of the occurrence of anxious and depressive behaviors among Psychology students during the COVID-19 pandemic.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leidiane Carvalho de Aguiar, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Psicóloga. Mestranda em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Sobral- CE, Brasil. 

Roberlandia Evangelista Lopes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Enfermeira. Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Sobral- CE Brasil. 

Ana Mara Farias de Melo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Psicóloga, Mestre em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Sobral- CE Brasil.

Ana Hirley Rodrigues Magalhães, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Enfermeira. Mestre em Saúde da Família pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), Sobral- CE, Brasil.

Francisco Thiago Paiva Monte, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Psicólogo, Mestrando em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Sobral- CE, Brasil.

References

ANDRADE, Antonio dos Santos et al. Vivências Acadêmicas e Sofrimento Psíquico de Estudantes de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão [online]. 2016, v. 36, n. 4 [Acessado 16 Junho 2021] , pp. 831-846. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703004142015

BORDALO,A.A. Estudo transversal e/ou longitudinal. Rev. Para. Med., Belém , v. 20, n. 4, p. 5, dez. 2006 . Disponível em <http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-59072006000400001&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em: 10 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.5123/S0101-59072006000400001

BARTOLO, Ana; MONTEIRO, Sara; PEREIRA, Anabela. Factor structure and construct validity of the Generalized Anxiety Disorder 7-item (GAD-7) among Portuguese college students. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro , v. 33, n. 9, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00212716

BRITO et al. Sinais de depressão em estudantes dos cursos da área da saúde. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v.4, n.1, p. 760-771- jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n1-066

COSTA, Barbara. Bola de Neve Virtual: O Uso das Redes Sociais Virtuais no Processo de Coleta de Dados de uma Pesquisa Científica. Revista Interdisciplinar da gestão social, v 07, n 01, jan abri, 2018.

COSTA, Pollyana; SILVA Fernanda; MACHADO Carla. Nível de atividade física e qualidade de vida dos estudantes de Fisioterapia de uma instituição privada de ensino superior. Revista Interdisciplinar Ciências Médicas – 2018.

FREIRE, Heronilson; HOLANDA Virgínia. A expansão do ensino superior nas cidades médias do nordeste brasileiro. Encontro nacional de Geográfos, 2016.

FARO, A. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia. Campinas, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.146

GUNDIM, Vivian Andrade et al. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de covid-19. Revista Baiana de Enfermagem‏, v. 35, 2021. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v35.37293

LOPES, et al. Estudo sobre a qualidade de vida dos estudantes da Universidade Federal de Rondonópolis, MT utilizando dados comportamentais. Biodiversidade - n.18, v.2, 2019.

MORALES,Victor; LOPEZ, Yanelixa. Revista Angolana de Extensão Universitária, v. 2, n.3, Julho, p. 53-67, 2020. DOI: https://doi.org/10.32359/debin2019.v2.n7.p67-69

MALTONI, Juliana; DE CAMARGO PALMA, Priscila; NEUFELD, Carmem Beatriz. Sintomas ansiosos e depressivos em universitários brasileiros. Psico, v. 50, n. 1, p. e29213-e29213, 2019.MOURÃO, Alexsandra; GAMA, Daniel; LEVANDOSKI Gustavo. Análise de fatoresmotivacionais em estudantes universitários que aderem a um programa de exercíciofísico. Revista Conexão UEPG, vol. 15, núm. 3, pp. 346-351, 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.1.29213

MUNIZ, Aline Benício; AMORIM, Lorraynne Moura de; ALVES, Shyrlleen Christieny Assunção. Perfil do Psicólogo Residente e Atuante em João Monlevade (MG): Perfil do Psicólogo Monlevadense. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 40, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003212944

PEDUZZI, Pedro. Mapa do Ensino Superior aponta maioria feminina e branca. Agência Brasil, Brasília, 2020.

RIBEIRO, C.J.N, et al Intervenções de restrição de mobilidade social durante a pandemia da COVID- 19 e suas repercussões psicossociais no Brasil. Enferm. Foco 2020; 11 Especial: p. 179-181. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n1.ESP.3412

RIBEIRO, G.C. et al. Bem-estar subjetivo e sintomas de depressão, ansiedade e estresse em estudantes brasileiros de ensino superior. In: XII Mostra de Iniciação Científica e Extensão Comunitária e XI Mostra de Pesquisa de Pós-Graduação IMED 2018.

SPITZER, R. L.; Kroenke, K.; WILLIAMS. J. B. W. Validation and utility of a self-report version of PRIME-MD: the PHQ Primary Care Study. The Journal of the American Medical Association, 1994.

SPITZER, R. L.; Kroenke, K.; WILLIAMS. J. B. W. Validation and utility of a self-report version of PRIME-MD: the PHQ Primary Care Study. The Journal of the American Medical Association, 2002.

SOUZA Marcela; SOUZA Flávio. Avaliação dos hábitos alimentares dos Universitários de uma Instituição Privada de Ensino Superior no interior da Bahia. I Id on Line. Rev. Psic. V.10, N. 33. Janeiro/2017 . DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i33.618

SILVA, E. C.; TUCCI, A. M. Correlação entre Ansiedade e Consumo de Álcool em Estudantes Universitários. Revista Psicologia: Teoria e Prática. São Paulo, 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v20n2p107-119

SOUSA, Luiza . Caracterização da clientela do serviço de psicologia de uma instituição de ensino superior pública. Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada, Vol. 4, nº 8, dezembro de 2019.

TORRES, A.C.M; COSTA, A.C.N; ALVES, L.R.G. Educação e Saúde: reflexões sobre o contexto universitário em tempos de COVID-19. Universidade Federal da Bahia, 2020, p. 01-11. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.640

WANG, Cuiyan et al. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International journal of environmental research and public health, v. 17, n. 5, p. 1729, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17051729

Published

2023-02-28

Issue

Section

Artigos