Analysis of the Teaching-Learning Process in the Discipline of Nursing Semiology and Semiotics
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i65.3672Keywords:
nursing education, physical exam, nursing education researchAbstract
The aim of the study was to analyze the teaching-learning process in the discipline of nursing semiology and semiotics. Cross-sectional study, with the participation of 110 nursing students from a public university in the center-south of Ceará, Brazil. Data were obtained through an electronic questionnaire, organized in Google Forms®, grouped in a Microsoft Excel® spreadsheet and analyzed for descriptive and inferential statistics. Students who debated or were proactive had higher averages in the discipline than those who never did. These recognized the relevance of the discipline in intellectual training and its essentiality for professional practice, however, they attribute a medium to high degree of difficulty to the discipline. The teaching-learning process in the discipline of nursing semiology and semiotics requires a multiple combination of pedagogical methods that promote the development of competences for the future performance of nurses, contemplating meaningful learning and the use of active methodologies.
Downloads
References
BASTOS, M.C.; CANAVARRO, D.A.; CAMPOS, L.M.; SCHULZ, R.S.; SANTOS, J.B.; SANTOS, C.F. Ensino remoto emergencial na graduação em Enfermagem: relato de experiência na Covid-19. REME - Rev Min Enferm, v.24, e-1335, 2020. DOI: 10.5935/1415.2762.20200072 DOI: https://doi.org/10.5935/1415.2762.20200072
CARVALHO IS, NETO AVL, SEGUNDO FCF, CARVALHO GRP, NUNES VMA. Monitoria em semiologia e semiotécnica para a enfermagem: um relato de experiência. Rev Enferm UFSM, v.2, n.2, p.471-464, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3212/3775 DOI: https://doi.org/10.5902/217976923212
GÁLVEZ ES, MILLA RT. Teaching Performance Evaluation Model: Preparation for Student Learning within the Framework for Teacher Good Performance. Propós. Represent, v.6, n.2, p.429-407, 2018. DOI: 10.20511/pyr2018.v6n2.236. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236
GÓMEZ, L.F.; VALDÉS, M.G. La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propós. Represent, v.7, n.2, p.479-515, 2019. DOI: 10.20511/pyr2019.v7n2.255 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
MACEDO, I.L.J.; ZAMARIOLI, C.M.; CARVALHO, E.C. Critical incidents involving Semiology during practical activities of nursing undergraduates. Rev Bras Enferm, v.71, n.4, p.1572-9, 2018. DOI: 10.1590/0034-7167-2017-0364 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0364
MELO, E.B.M.; LEITE, M.C.F.; FILETTI, F.M.; OLIVEIRA, E.R.A.; FURIERI, L.B.; FIORESI, M. Uso de tecnologias no ensino de semiologia e semiotécnica de enfermagem. Rev baiana enferm, v.33, e33859, 2019. DOI: 10.18471/rbe.v33. 33859 DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v33.33859
MELO, G.S.M.; TIBÚRCIO, M.P.; FREITAS, C.C.S.; VASCONCELOS, Q.L.D.A.Q.; COSTA, I.K.F.; TORRES, G.V. Semiologia e semiotécnica da enfermagem: avaliação dos conhecimentos de graduandos sobre procedimentos. Rev Bras Enferm, v.70, n.2, p.249-56, 2017. DOI: 10.1590/0034-7167-2016-0417 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0417
MOLIN, T.D.; OLIVEIRA, J.L.C.; TONINI, N.S.; OLIVEIRA, R.M.; SOUZA, R.F., ANCHIETA, D.W.; SILVA, G.K.T. Comportamento proativo de enfermeiros hospitalares: comparação entre cargos. Cogitare enferm, v. 24, e58174, 2019. DOI: 10.5380/ce.v24i0.58174. DOI: https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.58174
OLIVEIRA, D.A.L.; SILVA, J.C.B. Procedimento Operacional Padrão aplicado ao ensino de semiologia e semiotécnica em enfermagem: relato de experiência. Revista Enfermagem Digital Cuidade e Promoção da Saúde, v.3, n.2, p.42-46, 2018. DOI: 10.5935/2446-5682.20180007 DOI: https://doi.org/10.5935/2446-5682.20180007
PALHETA, A.M.S.; CECAGNO, D.; MARQUES, V.A.; BIANA, C.B.; BRAGA, L.R.; CECAGNO, S.; MOURA, P.M.M.; PORTO, A.R. Formação do enfermeiro por meio de metodologias ativas de ensino e aprendizado: influências no exercício profissional. Interface comunicação, saúde, educação, v.24, e190368, 2020. DOI: 10.1590/Interface.190368. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.190368
PEREIRA, V.H.; TORRES, L.N.; RODRIGUES, N.M.; MONTEIRO, D.A.T.; MORAES, J.T.; PEREIRA-ÁVILA, F.M.V.; SANTOS, M.A.; GIR, E.; MALAGUTI-TOFFANO, S.E.M. Cumprimento às precauções-padrão por profissionais de enfermagem e fatores associados. Esc Anna Nery, v.25, n.3, e20200193, 2021. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2020-0193 DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2020-0193
PORTO, A.R.; DALL’AGNOL, C.M. Análise da proatividade da enfermagem em um hospital universitário público. Acta Paul Enferm, v.29, n.5, 2016. DOI: 10.1590/1982-0194201600083 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0194201600083
RAMIREZ, P.T.; AGUI, M.L.O.; MUÑOS, M.A.C.; ALANIA, G.L.H.; MORALES, C.V.M. Satisfacción laboral y desempeño académico universitario. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, v. 7, n.2, p.66-78, 2020. DOI: 10.2916/inter.7.2.8.
SANTOS FILHO, S.B.; SOUZA, K.V. Metodologia para articular processos de formação-intervenção-avaliação na educação profissional em enfermagem. Ciên, Saúde Colet, v.25, n.1, p.79-88, 2019. DOI: 10.1590/1413-81232020251.28322019 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.28322019
SANTOS, T.R. DOS.; SOARES, L.G.; MACHADO, L.D.S.; BRITO, N.S.; PALÁCIO, M.A.V.; SILVA, M.R.F. DA. Uso de aplicativos móveis no processo de ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Rev. baiana enferm, v.35, 2020. DOI: 10.18471/rbe.v35.37136 DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v35.37136
TIPPLE, A.F.V.; SÁ, A.S.; MENDONÇA, K.M.; SOUSA, A.C.S.; SANTOS, S.L.V. Technique of the simple hands washing: The practical between nursing academics. Ciencia y Enfermeria, v.16, p.49-58, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/292851861_Technique_of_the_simple_hands_washing_The_practical_between_nursing_academics
VARANDA, P.A.G.; AMESTOY, S.C.; SILVA, G.T.R.; BACKES, V.M.S.; TRINDADE, L.L.; BÁO, A.C.P. Práticas pedagógicas adotas por docentes na formação de enfermeiros-líderes. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v.11, e4239, 2021. DOI: 10.19175/recom.v11i0.4239 DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v11i0.4239
VIEIRA, K.M.; POSTIGLIONI, G.F.; DONADUZZI, G.; PORTO, C.S.; KLEIN, L.L. Vida de Estudante Durante a Pandemia: Isolamento Social, Ensino Remoto e Satisfação com a Vida. EaD em Foco, v.10, n.3, p.e1147, 2020. DOI: 10.18264/eadf.v10i3.1147 DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1147
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucas Dias Soares Machado, Marcos Ryan Loiola Lima, Pedro Lucas Ferreira Mota, Thiáskara Ramile Caldas Leite, Nayara Santana Brito, Maria Rocineide Ferreira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.