Analysis of the Teaching-Learning Process in the Discipline of Nursing Semiology and Semiotics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v17i65.3672

Keywords:

nursing education, physical exam, nursing education research

Abstract

The aim of the study was to analyze the teaching-learning process in the discipline of nursing semiology and semiotics. Cross-sectional study, with the participation of 110 nursing students from a public university in the center-south of Ceará, Brazil. Data were obtained through an electronic questionnaire, organized in Google Forms®, grouped in a Microsoft Excel® spreadsheet and analyzed for descriptive and inferential statistics. Students who debated or were proactive had higher averages in the discipline than those who never did. These recognized the relevance of the discipline in intellectual training and its essentiality for professional practice, however, they attribute a medium to high degree of difficulty to the discipline. The teaching-learning process in the discipline of nursing semiology and semiotics requires a multiple combination of pedagogical methods that promote the development of competences for the future performance of nurses, contemplating meaningful learning and the use of active methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Dias Soares Machado, Universidade Regional do Cariri

Mestre em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri – CE, Universidade Regional do Cariri, Crato, CE, BR

Marcos Ryan Loiola Lima, Universidade Regional do Cariri

Discente de Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri – CE, Universidade Regional do Cariri, Iguatu, CE, BR

Pedro Lucas Ferreira Mota, Universidade Regional do Cariri

Discente de Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri – CE, Universidade Regional do Cariri, Iguatu, CE, BR

Thiáskara Ramile Caldas Leite, Hospital Regional do Cariri

Mestre em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri – CE, Hospital Regional do Cariri, Juazeiro do Norte, CE, BR

Nayara Santana Brito, Universidade Regional do Cariri

Mestre em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri – CE, Universidade Regional do Cariri, Iguatu, CE, BR

Maria Rocineide Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Ceará, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, CE, BR

References

BASTOS, M.C.; CANAVARRO, D.A.; CAMPOS, L.M.; SCHULZ, R.S.; SANTOS, J.B.; SANTOS, C.F. Ensino remoto emergencial na graduação em Enfermagem: relato de experiência na Covid-19. REME - Rev Min Enferm, v.24, e-1335, 2020. DOI: 10.5935/1415.2762.20200072 DOI: https://doi.org/10.5935/1415.2762.20200072

CARVALHO IS, NETO AVL, SEGUNDO FCF, CARVALHO GRP, NUNES VMA. Monitoria em semiologia e semiotécnica para a enfermagem: um relato de experiência. Rev Enferm UFSM, v.2, n.2, p.471-464, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3212/3775 DOI: https://doi.org/10.5902/217976923212

GÁLVEZ ES, MILLA RT. Teaching Performance Evaluation Model: Preparation for Student Learning within the Framework for Teacher Good Performance. Propós. Represent, v.6, n.2, p.429-407, 2018. DOI: 10.20511/pyr2018.v6n2.236. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236

GÓMEZ, L.F.; VALDÉS, M.G. La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propós. Represent, v.7, n.2, p.479-515, 2019. DOI: 10.20511/pyr2019.v7n2.255 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255

MACEDO, I.L.J.; ZAMARIOLI, C.M.; CARVALHO, E.C. Critical incidents involving Semiology during practical activities of nursing undergraduates. Rev Bras Enferm, v.71, n.4, p.1572-9, 2018. DOI: 10.1590/0034-7167-2017-0364 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0364

MELO, E.B.M.; LEITE, M.C.F.; FILETTI, F.M.; OLIVEIRA, E.R.A.; FURIERI, L.B.; FIORESI, M. Uso de tecnologias no ensino de semiologia e semiotécnica de enfermagem. Rev baiana enferm, v.33, e33859, 2019. DOI: 10.18471/rbe.v33. 33859 DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v33.33859

MELO, G.S.M.; TIBÚRCIO, M.P.; FREITAS, C.C.S.; VASCONCELOS, Q.L.D.A.Q.; COSTA, I.K.F.; TORRES, G.V. Semiologia e semiotécnica da enfermagem: avaliação dos conhecimentos de graduandos sobre procedimentos. Rev Bras Enferm, v.70, n.2, p.249-56, 2017. DOI: 10.1590/0034-7167-2016-0417 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0417

MOLIN, T.D.; OLIVEIRA, J.L.C.; TONINI, N.S.; OLIVEIRA, R.M.; SOUZA, R.F., ANCHIETA, D.W.; SILVA, G.K.T. Comportamento proativo de enfermeiros hospitalares: comparação entre cargos. Cogitare enferm, v. 24, e58174, 2019. DOI: 10.5380/ce.v24i0.58174. DOI: https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.58174

OLIVEIRA, D.A.L.; SILVA, J.C.B. Procedimento Operacional Padrão aplicado ao ensino de semiologia e semiotécnica em enfermagem: relato de experiência. Revista Enfermagem Digital Cuidade e Promoção da Saúde, v.3, n.2, p.42-46, 2018. DOI: 10.5935/2446-5682.20180007 DOI: https://doi.org/10.5935/2446-5682.20180007

PALHETA, A.M.S.; CECAGNO, D.; MARQUES, V.A.; BIANA, C.B.; BRAGA, L.R.; CECAGNO, S.; MOURA, P.M.M.; PORTO, A.R. Formação do enfermeiro por meio de metodologias ativas de ensino e aprendizado: influências no exercício profissional. Interface comunicação, saúde, educação, v.24, e190368, 2020. DOI: 10.1590/Interface.190368. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.190368

PEREIRA, V.H.; TORRES, L.N.; RODRIGUES, N.M.; MONTEIRO, D.A.T.; MORAES, J.T.; PEREIRA-ÁVILA, F.M.V.; SANTOS, M.A.; GIR, E.; MALAGUTI-TOFFANO, S.E.M. Cumprimento às precauções-padrão por profissionais de enfermagem e fatores associados. Esc Anna Nery, v.25, n.3, e20200193, 2021. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2020-0193 DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2020-0193

PORTO, A.R.; DALL’AGNOL, C.M. Análise da proatividade da enfermagem em um hospital universitário público. Acta Paul Enferm, v.29, n.5, 2016. DOI: 10.1590/1982-0194201600083 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0194201600083

RAMIREZ, P.T.; AGUI, M.L.O.; MUÑOS, M.A.C.; ALANIA, G.L.H.; MORALES, C.V.M. Satisfacción laboral y desempeño académico universitario. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, v. 7, n.2, p.66-78, 2020. DOI: 10.2916/inter.7.2.8.

SANTOS FILHO, S.B.; SOUZA, K.V. Metodologia para articular processos de formação-intervenção-avaliação na educação profissional em enfermagem. Ciên, Saúde Colet, v.25, n.1, p.79-88, 2019. DOI: 10.1590/1413-81232020251.28322019 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.28322019

SANTOS, T.R. DOS.; SOARES, L.G.; MACHADO, L.D.S.; BRITO, N.S.; PALÁCIO, M.A.V.; SILVA, M.R.F. DA. Uso de aplicativos móveis no processo de ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Rev. baiana enferm, v.35, 2020. DOI: 10.18471/rbe.v35.37136 DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v35.37136

TIPPLE, A.F.V.; SÁ, A.S.; MENDONÇA, K.M.; SOUSA, A.C.S.; SANTOS, S.L.V. Technique of the simple hands washing: The practical between nursing academics. Ciencia y Enfermeria, v.16, p.49-58, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/292851861_Technique_of_the_simple_hands_washing_The_practical_between_nursing_academics

VARANDA, P.A.G.; AMESTOY, S.C.; SILVA, G.T.R.; BACKES, V.M.S.; TRINDADE, L.L.; BÁO, A.C.P. Práticas pedagógicas adotas por docentes na formação de enfermeiros-líderes. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v.11, e4239, 2021. DOI: 10.19175/recom.v11i0.4239 DOI: https://doi.org/10.19175/recom.v11i0.4239

VIEIRA, K.M.; POSTIGLIONI, G.F.; DONADUZZI, G.; PORTO, C.S.; KLEIN, L.L. Vida de Estudante Durante a Pandemia: Isolamento Social, Ensino Remoto e Satisfação com a Vida. EaD em Foco, v.10, n.3, p.e1147, 2020. DOI: 10.18264/eadf.v10i3.1147 DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1147

Published

2023-02-28

Issue

Section

Artigos