Inclusive School Education: Analysis of the Inclusion Process in the Municipal School Cleuzemi Pereira do Nascimento Silva at Salgueiro-PE
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v16i64.3666Keywords:
atendimento educacional especializado, desafios, educação inclusivaAbstract
This research was carried out to deepen the theme of Special Education and Inclusion and attendance in Specialized Educational Service rooms. The method used was bibliographical research, with a qualitative and descriptive nature. Its main objective is to analyze the Specialized Educational Service in the municipal teaching network of Salgueiro-PE, at the Escola Professora Cleuzemi Pereira do Nascimento Silva. The work is justified by the importance of scientific knowledge about AEE in the field of educational studies and by the fact that the topic has been discussed in recent years in major educational events, such as congresses, seminars and others. Inclusion is not a quick and automatic process, but it happens slowly and gradually, and it may take time for people with some type of special educational need to be included in regular schools.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Decreto Nº 5.296 de 02 de dezembro de 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Decreto Nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei Nº 10.436, de 24 de abril de 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2007. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência, 2006.
BRASIL. Ministério Público Federal. O acesso de alunos com deficiência às escolas e classes comuns da rede regular de ensino. Fundação Procurador Pedro Jorge de Melo e Silva (Orgs). 2ª ed. ver. e atualiz. Brasília: Procuradoria Federal dos Direitos do Cidadão, 2004.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei 9394/96). Ministério da Educação, 1996. BRASIL. Decreto nº 6571. Brasília, 2008.
BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009, Art.5, p.2. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. Brasília-DF.
FIGUEREDO, Rita Vieira de. Políticas de Inclusão: Escola - Gestão da Aprendizagem na Diversidade. In Políticas Organizativass e Curriculares, Educação Inclusiva e Formação de Professores. [Org. Dalva E. Gonçalves Rosa, Vanilton Camilo de Souza]; Alfredo Veiga - Neto... [Et AL]. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
GOTTI, Marlene. Integração e Inclusão: Nova Perspectiva sobre a Prática da Educação Especial. Perspectivas Multidisciplinares em Educação Especial. Londrina: VEL, 1998.
MANTOAN. Maria Teresa Egler. Ser ou Estar, eis a Questão: Explicando o Déficit Intelectual. Rio de Janeiro: WWA, 1997.
SARTORETTO, Mara Lúcia; SARTORETTO Rui. Atendimento Educacional Especializado e Laboratórios de Aprendizagem: O QUE SÃO E A QUEM SE DESTINAM. 2010. Disponível em: https://assistiva.com.br/AEE_Laborat% C3%B3rios.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daiane Luciana da Silva Barros; Aurelania Maria de Carvalho Menezes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.