Performance of the School Psychologist with a group of University Students: a welcoming proposal based on the practice of the Health-Promoting University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/idonline.v16i64.3630

Keywords:

Universitários, Psicologia Escolar, Universidade Promotora da Saúde, Qualidade de Vida.

Abstract

The objective was to report the main demands of university students regarding the initiation phase of higher education through the welcoming practice based on the prospect of the health promoting university, with a group of university students from a private institution in the interior of the state of Minas Gerais, Brazil. This is a qualitative and descriptive experience report research of the interventionist type, to produce reflection on the findings identified regarding the performance of the school/educational psychologist in the health promotion university program. The study will be carried out with university students from a private non-profit Higher Education Institution (HEI) in the Alto Paranaíba region, state of Minas Gerais - Brazil. For data collection, a sequence of actions was performed. Initially, the demand of incoming students was surveyed through the online questionnaire (survey method) and later five thematic group meetings were held, which took place once a week with the purpose of promoting conversation circles based on the psychodramatic game. For data analysis, spreadsheets from the Microsoft Excel for Window program were used without regard to tabulated data extracted from the Google Forms platform, specifically for qualitative analysis, the conversation and speech analysis method was used. It is considered that entering higher education presents itself as a challenge for those who are in the initial phase of the course regarding the academic environment, thus it is evident that the presence of the school psychologist can help the student in this phase of adaptation and interpersonal relationship promoting the exchange of experience and expectations among classmates, thus, being able to contribute to the reduction of dropout rates motivated by the anguish of the beginning of the course and difficulty with the model of relationship teacher - student - academic environment different from what they are used to during primary and secondary education.

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Author Biographies

Rafael Vinicius Pinheiro, Faculdade Patos de Minas

Graduando em Psicologia. Departamento de Graduação e Pós-graduação em Psicologia da Faculdade Patos de Minas. Patos de Minas, MG, Brasil.

Gilmar Antoniassi Junior, Faculdade Patos de Minas

Coordenador do Curso de Psicologia desde sua abertura e funcionamento. Prof. Junior Antoniassi como é conhecido por todos. Graduado em Psicologia pela Faculdades Integradas de Fernandópolis, atualmente é Doutorando em Psicologia pela Uniersidade Empresalyares e Socyales (BA/AG). Mestre em Promoção da Saúde pela Universidade de Franca (SP/BR). Pesquisador na área de Psicologia da Saúde e Relações Famíliares, atua com base nas linhas de pesquisas em Risco e Vulnerabilidade de Saúde em relação ao Uso de Drogas; Relações de Famílias na Contemporaneidade; Universidade Promotora da Saúde; Educação como processo mediador do sujeito – família – sociedade. No curso de Psicologia é responsável pelo Núcleo de Processos Educativos e Promoção da Saúde. Na Estrutura universitária da FPM, é Chefe do Departamento Pedagógico de Professores, Monitores e Estágios. Membro fundador do Comitê de Ética e Pesquisa com Seres Humanos onde compõe a função de Vice-Coordenador.

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Published

2022-12-30

Issue

Section

Artigos