Performance of the School Psychologist with a group of University Students: a welcoming proposal based on the practice of the Health-Promoting University
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v16i64.3630Keywords:
Universitários, Psicologia Escolar, Universidade Promotora da Saúde, Qualidade de Vida.Abstract
The objective was to report the main demands of university students regarding the initiation phase of higher education through the welcoming practice based on the prospect of the health promoting university, with a group of university students from a private institution in the interior of the state of Minas Gerais, Brazil. This is a qualitative and descriptive experience report research of the interventionist type, to produce reflection on the findings identified regarding the performance of the school/educational psychologist in the health promotion university program. The study will be carried out with university students from a private non-profit Higher Education Institution (HEI) in the Alto Paranaíba region, state of Minas Gerais - Brazil. For data collection, a sequence of actions was performed. Initially, the demand of incoming students was surveyed through the online questionnaire (survey method) and later five thematic group meetings were held, which took place once a week with the purpose of promoting conversation circles based on the psychodramatic game. For data analysis, spreadsheets from the Microsoft Excel for Window program were used without regard to tabulated data extracted from the Google Forms platform, specifically for qualitative analysis, the conversation and speech analysis method was used. It is considered that entering higher education presents itself as a challenge for those who are in the initial phase of the course regarding the academic environment, thus it is evident that the presence of the school psychologist can help the student in this phase of adaptation and interpersonal relationship promoting the exchange of experience and expectations among classmates, thus, being able to contribute to the reduction of dropout rates motivated by the anguish of the beginning of the course and difficulty with the model of relationship teacher - student - academic environment different from what they are used to during primary and secondary education.
Downloads
References
ABRANTES, N. N. F. Trabalho e estudo: uma conciliação desafiante. Anais IV FIPED... Campina Grande: Realize Editora, 2012, p. 1-11.
ALMEIDA, M. E. G. G.; MAGALHAES, A. S. Escolha profissional na contemporaneidade: projeto individual e projeto familiar. Revista Brasileira Orientação Profissional, v. 12, n. 2, p. 205-214, 2011.
ANDRADE, A. S. et al. Vivências Acadêmicas e Sofrimento Psíquico de Estudantes de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 36, n. 4, p. 831-846, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703004142015
ANTONIASSI JUNIOR, G. et al. Psicodrama na promoção da saúde e do bem-estar: experiência de grupo com pacientes oncológicos. Revista Brasileira de Psicodrama, v. 26, n. 2, p. 133-139, 2018.
ANTONIASSI JUNIOR, G.; AZEVEDO, M. A. As relações interpessoais no contexto educacional. EDU.TEC - Revista Científica Digital da FAETEC, v. 6, p. 1-15, 2013.
ANTONIASSI JUNIOR, G.; FIGUEIREDO, G. L. A.; BERETTA, R. C. S. A personalidade feminina e sua dimensão social à luz da psicodrama. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 10, n. 1, p. 85–93, 2021. DOI: https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v10i1.3391
ANTONIASSI JUNIOR, G.; GAYA, C. de M. Implicações do uso de álcool, tabaco e outras drogas na vida do universitário. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 28, n. 1, p. 67–74, 2015. DOI: https://doi.org/10.5020/18061230.2015.p67
ANTONIASSI JUNIOR, G.; SANTOS, L. H. A ANÁLISE DA INSERÇÃO DO PSICÓLOGO EM GRUPO COMUNITÁRIO: um referencial do CRAS. Revista Saúde e Educação, v. 1, n. 1, p. 08-31, 2016.
BARBATO, R. G.; CORRÊA, A. K.; SOUZA, M. C. B. M. Aprender em grupo: experiência de estudantes de enfermagem e implicações para a formação profissional. Escola Anna Nery, v. 14, n. 1, pp. 48-55, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452010000100008
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
BIAZUS, C. A. Sistema de fatores que influenciam o aluno a evadir-se dos cursos de graduação na UFSM e na UFSC: um estudo no curso de Ciências Contábeis. Tese (Doutorado) - Curso de Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2004.
CARVALHO, T. O.; MARINHO-ARAUJO, C. M. Psicologia escolar e orientação profissional: fortalecendo as convergências. Revista Brasileira Orientação Profissional, v. 11, n. 2, p. 219-228, 2010.
CASSANDRE, M. P.; QUEROL, M. A. P.; BULGACOV, Y. L. M. Metodologias Intervencionistas: Contribuição Teórico-metodológica dos Princípios Vigotskyanos para Pesquisa em Aprendizagem Organizacional. In: IXXVI Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro - RJ: 22 a 26 de setembro de 2012. p. 1-16.
CASSINS, A. M. et al., Manual de Psicologia escolar-educacional. Conselho Regional de Psicologia do Paraná. Curitiba: Gráfica e Editora Unificado, 2007.
COHEN, E. G.; LOTAN, R. A. Planejando o Trabalho em Grupo. 3. ed. São Paulo: Penso Editora Ltda, 2017.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA [CFP], Resoluções relativas ao Título Profissional de Especialista em Psicologia: dispõe sobre normas e procedimentos para seu registro nº 013/07, 2007.
COSTA, C. C. et al. Qualidade de vida e bem-estar espiritual em universitários de psicologia. Psicologia em Estudo, v. 13, n. 2, p. 249-255, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722008000200007
CRISTALDO, H. Censo Escolar 2020 aponta redução de matrículas no ensino básico. Agência Brasil, 19 janeiro de 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2021-01/censo-escolar-2020-aponta-reducao-de-matriculas-no-ensino-basico#:~:text=Ensino%20m%C3%A9dio%2C%20profissional&text=O%20Censo%202020%20mostra%20que,dos%20alunos%20da%20rede%20p%C3%BAblica.
DIAS, A. C. G.; PATIAS, N. D.; ABAID, J. L. W. A. Psicologia Escolar e possibilidades na atuação do psicólogo: algumas reflexões. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 1, p. 105-111, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572014000100011
DIAS, S.; GAMA, A. Investigação Participativa Baseada na Comunidade em Saúde Pública: Potencialidades e Desafios. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 35, n. 2, p. 150- 154, 2014.
GILLEN, Terry. Assertividade. S.L: Nbl, 2001. p. 63. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198186236.003.0004
GIONGO, C.; OLIVEIRA-MENEGOTTO, L. M. (Des) Enlaces da psicologia escolar na rede pública de ensino. Psicologia USP, v. 21, n. 4, 859-874, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400011
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000200008
GOMES, R. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa, 2014.
GOULART, P. M.; PEZZATO, L. M.; JUNQUEIRA, V. Experiências narrativas: um relato de formação em saúde. Linhas Crí¬ticas, v. 24, e18978, 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18978
GUERRA, V. A.; GODOY, S. C. B.; PALHARES, E. Universidade promotora de saúde: responsabilidade social da UFMG. Portal de Conferências da UnB, I MOSTRA DE EXPERIÊNCIAS PROMOTORAS DE SAÚDE. 2021. Disponível em: https://conferencias.unb.br/index.php/mostra/Ime/paper/view/9836.
HANDCOCK, M. S.; GILE, K. J. On the Concept of Snowball Sampling. Sociological Methodology, v. 41, n.1, p. 367-371, 2011. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9531.2011.01243.x
MACHADO, T. M. G et al. A roda de conversa como ferramenta de planejamento de ações: relato de experiência. Revista Gestão & Saúde, n. 1, p. pag. 751–761, 2015.
MANTILLA, M. J. Narrativas terapéuticas. Una mirada hacia las intervenciones psicoanalíticas desde una perspectiva socioantropológica. Cuadernos de Antropología Social, n. 41, p. 93-108, 2015.
MEDEIROS, L. G.; AQUINO, F. S. B. Atuação do psicólogo escolar na rede pública de ensino: concepções e práticas. Psicologia Argumento, v. 29, n. 65, p. 227-236, 2011.
MENESES H. S.; SILVA, A. C. B. Psicologia Escolar no Ensino Médio: A Percepção do Aluno Sobre o Psicólogo Escolar. Psicologado, 2012. Disponível em: <https://psicologado.com.br/atuacao/psicologia-escolar/psicologia-escolar-no-ensino-medio-a-percepcao-do-aluno-sobre-o-psicologo-escolar> . Acesso em: 22 maio 2020.
MINAYO, M. C. de S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência saúde coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
MORENO, J. L. Psicodrama. 13a. ed. São Paulo: Cultrix, 2011.
MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigação em psicologia social. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
MYERS, G. Análise da conversação e da fala. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (orgs). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Cap. 11. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 271-292.
NASCIMENTO, M. S. et al. Oficinas pedagógicas: construindo estratégias para a ação docente – relato de experiência. Revista Saúde.com, v.3, n. 1, p. 85-95, 2007.
NEIVA, K. M. C. Escala de Maturidade para a Escolha Profissional (EMEP). 2 ed. São Paulo: Vetor, 2014.
OLIVEIRA, A. J. et al. Programa universidades promotoras de saúde como proposta de promoção de saúde dentro das universidades. Revista Amazônica, v. 24, n. 2, p. 382-400, 2019.
OLIVEIRA, C. T., MELO, M. C.; ALMEIDA M. O. Orientação vocacional no ensino médio: influências na escolha profissional. 2016. Disponível em: <https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/tcc13-3.pdf>. Acesso em: 18 maio 2020.
OYADOMARI, J. C. T. et al. Pesquisa intervencionista: um ensaio sobre as oportunidades e riscos para pesquisa brasileira em contabilidade gerencial. Advances in Scientific and Applied Accounting, v. 7, n.2, p. 244-265, 2014. DOI: https://doi.org/10.14392/asaa.2014070204
PEREIRA, L. R.; FERREIRA, L. J.; ANTONIASSI JUNIOR, G. Formação de professores para promoção de práticas educativas em saúde na escola. In: OLIVEIRA, S. F. P. (Org.). Práticas reflexivas na formação de professores. Franca: Uni-FACEF; Unesp/Franca; 2022. (Coleção: Educação e educandos, v.14), p. 55-67.
PINTO, D. P. et al. A importância da roda de conversa na educação infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 6, p. 1298–1309, 2021. DOI: 10.51891/rease.v7i6.1637. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1637
RAMOS, F. P. et al. Intervenções psicológicas com universitários em serviços de apoio ao estudante. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 19, n. 2, p. 221-232, 2048. DOI: https://doi.org/10.26707/1984-7270/2019v19n2p221
RISTOFF, D. O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 19, n. 3, p. 723-747, nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300010
SAHÃO, F. T.; KIENEN, N. Adaptação e saúde mental do estudante universitário: uma revisão sistemática da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, 25, e224238, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392021224238
SANTOS, J. V.; GONÇALVES, C. M. Psicologia Educacional: Importância do Psicólogo na Escola. Psicologia: Portal dos Psicólogos, 2016. Disponível em: < https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A1045.pdf>. Acesso em 18 maio 2020.
SILVA, S. M. C. et al. Estágio em psicologia escolar e arte: contribuições para a formação do Psicólogo. Psicologia Ciência e Profissão, v. 33, n. 4, p. 1014-1027, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000400018
SOARES, A. B. et al. Relações interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da graduação em psicologia? Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 7, n. 1, p. 56-76, 2016. DOI: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n1p56
UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUÍZ DE FORA. Instrutivo para Elaboração de Relato de Experiência - Estágio Em Nutrição Em Saúde Coletiva. Juíz de Fora: UFV, 2022. Disponível em: https://www.ufjf.br/nutricaogv/files/2016/03/Orienta%C3%A7%C3%B5es-Elabora%C3%A7%C3%A3o-de-Relato-de-Experi%C3%AAncia.pdf.
VIANA, E. F. C.; MESQUITA, P. C. M. D. Perfil de estudantes de diferentes cursos universitários. Anais VI CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2019. p. 1-12.
VINUTO, J. A. Amostragem em Bola de Neve na Pesquisa Qualitativa: um debate em Aberto. Temáticas, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafael Vinicius Pinheiro, Gilmar Antoniassi Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.