Contemporary Concerns in Education
DOI:
https://doi.org/10.14295/idonline.v17i69.3551Keywords:
restlessness, education, Early Childhood EducationAbstract
This article aims to analyze concerns about education and the valorization of early childhood education as teaching and learning. Early Childhood Education was constituted as a space for learning and playfulness, respecting the child, helping them to develop their capabilities and construct knowledge. The methodology used was of a bibliographic nature, works and published articles were researched that were in line with the theme under study, making it possible to inquire about Childhood and Education and Valuation of early childhood education as teaching and learning and Educational Concerns. In conclusion, it is necessary to immerse yourself within the school walls, to better understand what education is and what early childhood education should be like. It is necessary to focus on the teaching-learning process, considering the child's knowledge as part of the process of welcoming, accepting and respecting their totality.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Infância e História: destruição da experiência e origem da história. 1. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005. 188 p.
ANTONIO, D. G. R. F.; DIAS, P. L. V. Infância contemporânea, desafios e inquietudes: uma reflexão sobre o processo de escolarização inicial. X ANPED Sul, Florianópolis, outubro/2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/2098-0.pdf. Acesso em: 06 jul. 2022.
ARAÚJO, F. R. D. Educação infantil: o lúdico no processo de ensino e aprendizagem na educação infantil. Brazilian Applied Science Review, v. 6, n. 1, p. 125–138, jan./fev. 2022. DOI. https://doi.org/10.34115/basrv6n1-010 DOI: https://doi.org/10.34115/basrv6n1-010
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
CHISTÉ, B. S.; SOUZA, C. M. P. Percepções, sentidos e sensações de professoras da educação infantil: alguns atravessamentos. e-Mosaicos, v. 9, n. 22, p. 150–165, 2020. DOI.https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2020.42516 DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2020.42516
COSTA, E. V.; FEITOSA, D. A. A educação infantil no campo e a valorização da criança enquanto sujeito de direito. Seminário Nacional e Seminário Internacional Políticas Públicas, Gestão e Práxis Educacional, v. 7, n. 7, 2019.
FERREIRA, A. B. H. de. Novo dicionário da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Régis Ltda, 2004. 2120 p.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: Registros de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
FREITAS, L.C. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014143817
GATTI, Bernadete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, nº 113, p. 1.355-1.379, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016
GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1997.
GOMES, M.M; GOMES, F.C; MORAIS, L. M. D.. Reflexões sobre a Formação de Professores, Histórico e Perspectiva. REVISTA EDUCAÇÃO PÚBLICA (RIO DE JANEIRO), v. 19, p. 1-8, 2019.
KOHAN, W. O. Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.173 p.
LIMA, J. M. de.; LIMA, M. R. C. de; SILVA, J. N. da. Inquietações na educação infantil: um percurso a partir da valorização das culturas da infância. FIEP BULLETIN, v. 81, p. 1-6, 2011. Disponível em: http://www.fiepbulletin.net/index.php/fiepbulletin/article/view/210. Acesso em: 06 jul. 2022.
LIMA, S. S.; CABRAL, A. E. S. de. A. A educação da infância retratada através da literatura. Interfaces Científicas - Educação, v. 2, n. 3, p. 95–104, 2014. DOI. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2014v2n3p95-104 DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2014v2n3p95-104
MATURANA, Humberto Romesin; REZEPKA, Sima Nisis. Formação Humana e Capacitação. Petrópolis: Vozes, 2000.
MOREIRA, A. F. B. Currículo e gestão: propondo uma parceria. Ensaio: avaliação, política públicas em educação. Rio de Janeiro, v. 21, n. 80, p. 547- 562, jul./set. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362013000300009
PEREIRA, Vilmar Alves; CERDA, C C.D. A importância das Teorias da Educação na Formação do Educador: Reflexões Brasil - Nicarágua, MOMENTO - Diálogos em Educação, v. 27, p. 353-368, 2018. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v27i2.7450
PINHEIRO, M. O.; ZIEDE, M. L. As contribuições da educação infantil para o desenvolvimento da criança. Revista Professare, v. 3, n. 2, p. 76–99, 2014. DOI. https://doi.org/10.33362/professare.v3i2.339
RIZZO, G. Creche: organização, currículo, montagem e funcionamento. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. 258 p.
SHIROMA, E. O; EVANGELISTA, O. Formação humana ou produção de resultados? Trabalho docente na encruzilhada. Revista contemporânea de educação, vol. 10, n. 20, jul./dez. de 2015.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SILVA, Antônia Alves Pereira. Perspectiva crítica da educação e regulação curricular: possibilidades constitutivas da autonomia docente. Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Brasil. Periferia, vol. 8, núm. 1, pp. 138-158, 2016 DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2016.27410
WADSWORTH, B. J. Inteligência e afetividade da criança na teoria de Piaget. 5. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003. 223 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ivonete Aparecida dos Santos ; Adriano Alberti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores detêm os direitos autorais sem restrições, devendo informar a publicação inicial nesta revista, em caso de nova publicação de algum trabalho.